Smartphone op het werk: goede gewoontes, blije collega's

15 oktober 2024 Tech 2 min
Smartphone op het werk: goede gewoontes, blije collega's
Photo by Elijah Fox on Unsplash

De beste vriend van je medewerkers en soms je ergste vijand op kantoor. Je houdt ervan, je haat het, maar je kunt niet meer zonder. Hoe zorg je er dus voor dat de smartphones van je mobiele vloot een bondgenoot blijven zonder impact op de de productiviteit? 
Mobitel heeft enkele goede gewoontes voor op de werkvloer op een rijtje gezet (die we natuurlijk zelf al toepassen)

Ik-kijk-om-de-5-minuten

Geef toe, misschien lijd je wel aan deze kwaal van de eeuw. Je telefoon trilt, en hop, daar ben je je meldingen aan het checken. Alsof je werk ervan afhangt. Spoiler alert: dat is waarschijnlijk niet het geval. Dit fenomeen treft ook de gebruikers van je mobiele vloot. De oplossing? Adviseer alle teams om hun telefoon in de "Niet storen"-modus te zetten tijdens werkuren. Ze kunnen zelfs uitzonderingen programmeren voor belangrijke oproepen. Concentratie dus op de agenda.

De vergadering als belconcert

We kennen ze allemaal, die vergaderingen doorspekt met "ding" en andere onverwachte geluiden. Zeer irritant. En voor de efficiëntie van medewerkers is het mission impossible. De oplossing bij Mobitel? Voor elke vergadering staan alle mobiele telefoons ofwel op stil, ofwel op ons bureau. Je overleeft het, beloofd!

Lees ook: Optimaliseer jouw telecomkosten (zonder aan kwaliteit in te boeten)

Het privégesprek in het openbaar

Je kent vast wel die collega die zijn leven aan de telefoon vertelt, midden in de open ruimte. Je leert meer over hem dan over het lopende project. De oplossing is natuurlijk heel eenvoudig, maar wordt toch weinig toegepast. Voor persoonlijke gesprekken ga je ergens apart zitten! Een vergaderruimte, een rustig hoekje, of zelfs buiten als het weer het toelaat. Een idee om mee te geven in je briefing bij het uitleveren van smartphones aan je medewerkers?

Ik antwoord meteen

Verwacht je van je medewerkers dat ze onmiddellijk op elk bericht reageren, zelfs tijdens een face-to-face gesprek? Als dat zo is, is het misschien goed om je visie te veranderen. Bij Mobitel leren we medewerkers om prioriteiten te stellen. Een bericht kan meestal wel een paar minuten, of zelfs uren wachten. Het doel is dat iedereen aanwezig is in de echte interacties, in actieve luistermodus. Toch?

Lees ook: Werknemersproductiviteit verhogen : tips voor CTO's en CIO's

Verslaving aan sociale media

Het is een groot debat. Of niet. Het is aan jou om duidelijk te zijn in je Mobile Policy. Als je sociale media-apps toestaat op smartphones, verwacht dan dat medewerkers door LinkedIn scrollen (en dat is misschien een goede zaak) of door Instagram (en dat is waarschijnlijk minder professioneel). Afhankelijk van je beleid, voorzie je apps die de toegang tot deze verleidelijke sites blokkeren gedurende bepaalde periodes. Je productiviteit zal een enorme sprong maken.

De telefoon als verlengstuk van de hand

Soms lijkt het alsof sommige telefoons van 's morgens tot 's avonds aan de hand geplakt zitten. Voor deze medewerkers is het een teken dat het tijd is voor een pauze. Het is niet alleen slecht voor je mentale gezondheid, maar het kan ook een verkeerd signaal geven aan je collega's. De oplossing? Stel momenten "zonder telefoon" in gedurende de dag. Tijdens de lunch bijvoorbeeld, of tijdens koffiepauzes. Herontdek het plezier van face-to-face gesprekken, zonder tussenkomst van een scherm.
 
Je mobiele vloot is een fantastisch werkinstrument, daar zijn we het over eens. Op voorwaarde dat je het met mate en verstand gebruikt. Zoals met veel dingen in het leven, is het een kwestie van evenwicht.

Uit passie voor telecom en met een sterke focus op service biedt Mobitel een breed scala aan mobiele, vaste en ICT-oplossingen van Proximus. Mobitel is Proximus Business Partner en Proximus Mobile Servicing Expert. Je bent dus in goede handen. Bel ons, we zullen het je bewijzen.

Neem contact op